Головна » Виконавча служба » Реформування державної виконавчої служби

Реформування державної виконавчої служби

Вівторок, 16 Тра 2017, 11:35

2 червня 2016 року Верховна Рада прийняла зміни до Конституції та імплементаційний закон, які дали старт новому етапу судової реформи в Україні. Того ж дня були прийняті закони «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів» та «Про виконавче провадження», якими покладено старт комплексній реформі примусового виконання рішень судів та інших органів. Закони набрали чинності 5 жовтня 2016 року, а з 5 січня 2017 року введені в діюположення, щостосуються діяльності приватних виконавців.

 

Презентуємо топ 10 новел у сфері державної виконавчої служби:

 1. Так з 5 січня в Україні почала діяти змішана система виконавчого провадження, яка полягає в запровадженні інституту приватних виконавців, який буде функціонувати поруч із державною виконавчою службою та виконувати функції з примусового виконання рішень судів та інших органів.

Законодавством передбачено ряд вимог до кандидатів на посаду приватного виконавця:

– громадянство України;

вік від 25 років;

– вища юридична освіта не нижче другого рівня

стаж роботи у галузі права не менше двох років

– усі кандидати мають обов’язково пройти курс навчання та скласти кваліфікаційний іспит

-кандидати повинні пройти стажування, втім від нього звільнені особи, які мають стаж роботи державного чи приватного виконавця, адвоката, нотаріуса, арбітражного керуючого не менше одного року або помічника приватного виконавця не менше двох років.

  1. Визначено категорії рішень, які за законом залишаються у компетенції винятково державних виконавців:
  • відібрання і передання дитини,
  • рішень, де боржником є держава, держоргани, НБУ, органи місцевого самоврядування, державні та комунальні підприємства, юридичні особи, частка держави у яких більше 25%;
  • рішень, де боржником є юридична особа, примусова реалізація майна якої заборонена;
  • рішень, за якими стягувачами є держава, державні органи;
  • рішень адміністративних судів та рішень Європейського суду з прав людини;
  • рішень, які передбачають вчинення дій щодо майна державної чи комунальної власності;
  • рішень про виселення та вселення фізичних осіб;
  • рішень, за якими боржниками є діти або фізичні особи, які визнані недієздатними;
  • рішень про конфіскацію майна.

Приватний виконавець не може виконувати рішення, якщо сума стягнення, включаючи виконавчі документи, що вже перебувають на виконанні, перевищує страхову суму за договором страхування цивільно-правової відповідальності приватного виконавця.

  1. З 5 січня 2017 року в Україні також почала працювати автоматизована система виконавчого провадження. Відтепер усі державні виконавці та особи, які стануть приватними виконавцями, будуть працювати у цій автоматизованій системі.

 

  1. Законом запроваджено механізм належної мотивації праці як державних так і приватних виконавців.

Приватним виконавцям  затверджено розмір основної винагороди – 10% від суми стягнення, винагороду державному виконавцю у розмірі 2% від стягнутої суми, плюс 0,5% для керівника ДВС і його заступників.

 

  1. Нововведеннями законодавства передбачено заходи спрямовані на забезпечення ефективності виконавчого провадження, своєчасного та повного виконання рішень:
  • запроваджено автоматизацію процедури виконання рішень та фіксування виконавчих дій;
  • створено Єдиний реєстр боржників (що виконує інформативну та публічну функцію, а разом з тим превентивну щодо унеможливлення відчуження майна боржників);
  • збільшено строки пред’явлення виконавчих документів на виконання з 1 до 3 років;
  • запроваджено обов’язкову сплату авансового внеску (2%). Звільнені від сплати такого внеску стягнення аліментів, поновлення на роботі, соціальні виплати, відшкодування шкоди, державні органи, інваліди війни та ін.;
  • скасовано термін для самостійного виконання рішень, що давало можливість боржнику відчужити майно;
  • встановлено обов’язок для боржника подання виконавцеві декларації про доходи та майно;
  • виключено строки здійснення виконавчого провадження та встановлено чіткі та максимально короткі строки вчинення виконавчих дій виконавцями.
  • розширено повноваження виконавців – за заявою стягувача виконавець може відстрочити або розстрочити виконання рішення (крім судового рішення), за наявності обставин, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
  1. Удосконалено систему оцінки та реалізації арештованого майна – сторонам надано можливість визначити вартість майна за згодою.Встановлено термін проведення експертизи – 15 днів.

Якщо строк дійсності звіту про оцінку майна закінчився після передачі майна на реалізацію, повторна оцінка такого майна не проводиться.

  1. Вдосконалено реалізацію майна шляхом електронних торгів або за фіксованою ціною по всій території України.

Не реалізоване на електронних торгах нерухоме майно виставляється на повторні електронні торги за ціною, що становить 85%, а рухоме майно – 75% його вартості. У разі повторної нереалізації майна нерухоме майно виставляється на треті електронні торги за ціною, що становить 70%, а рухоме майно – 50% його вартості. Якщо майно не реалізовано, воно може бути передано стягувачу за ціною третіх торгів.

  1. Для усунення корупційних ризиків конкретизовано підстави зняття арешту виконавцем:
  • отримання виконавцем підтвердження, що рахунок боржника має спеціальний режим використання та/або звернення стягнення на такі кошти заборонено законом;
  • надходження на рахунок органу ДВС чи приватного виконавця коштів для задоволення вимог стягувачів, виконавчого збору, витрат виконавчого провадження та штрафів;
  • отримання виконавцем документів про повний розрахунок за майно на електронних торгах;
  • наявність письмового висновку експерта щодо неможливості чи недоцільності реалізації арештованого майна;
  • відсутність у строк до 10 робочих днів з дня отримання повідомлення виконавця письмової заяви стягувача про його бажання залишити за собою нереалізоване майно;
  • отримання виконавцем судового рішення про скасування заходів забезпечення позову;
  • погашення заборгованості із сплати періодичних платежів;
  • отримання виконавцем підтвердження наявності на одному чи кількох рахунках боржника коштів, достатніх для виконання рішення про забезпечення позову.
  1. Посилено відповідальність боржника – в 5 разів підвищено штрафи за невиконання без поважних причин:
  • фізична особа – 100 неоподатковуваних мінімумів (1700 грн замість 340 грн),
  • посадові особи200 неоподатковуваних мінімумів (3400 грн замість 680 грн),
  • юридична особа300 неоподатковуваних мінімумів (5100 грн замість 1020 грн).
  1. Удосконалено порядок стягнення аліментів – можливість пред’явити виконавчий документ безпосередньо до бухгалтерії підприємства чи організації, де працює боржник без звернення до виконавця.

За наявності заборгованості із сплати аліментів у розмірі, що сукупно перевищує суму відповідних платежів за 3 місяці виконавець має повідомити про право стягувача звернутися до органів досудового розслідування із заявою про кримінальне правопорушення.

Запуск змішаної системи виконання рішень та удосконалення процедури виконавчого провадження  – це можливість:

  • Забезпечити реальне виконання рішень у розумні строки.
  • Створити ефективну систему електронної взаємодії з іншими органами та установами та, як наслідок, істотно пришвидшити пошук майна боржників.
  • Запровадити ефективний механізм мотивації праці державних та приватних виконавців.
  • Зменшити витрати Державного бюджету на утримання органів державної виконавчої служби та виконавче провадження.
  • Збільшити надходження до бюджету за рахунок сплати податків приватними виконавцями, стягнення виконавчого збору, збільшення реалізації майна.
  • Усунути корупційні ризики під час примусового виконання рішень за рахунок встановлення чіткої та прозорої системи контрою.
  • Усунути дискреційні повноваження виконавців при прийнятті процесуальних рішень.